« Отговор #17 -: Ноември 09, 2021, 04:27:21 am »
Следователно не е изненадващо, че този „Сияен“ в Исаия 14 ще има същия край като божествения „херувим пазител“ в Йезекиил 28.
Наказанието е да живееш в „Шеол“ [подземния свят].
Сега можем да прочетем Битие 3 отново!
Досега винаги сме разбирали думата на иврит nāḥāš [„змия“] като съществително.
Но тази дума може да означава и глагол! Ако приемем, че е глагол, то тогава думата би означавала „прорицател“ или „гадател“.
Гаданието е комуникация със свръхестествения свят. Прорицател / гадател в древния свят е бил онзи, който е предсказал поличби или е правел божествени предсказания.
Такъв е случаят с Ева, когато тя получава информация от това божествено същество.
Но nāḥāš може да бъде и прилагателно!
Ако приемем, че е прилагателно, то тогава думата би означавала „бронз“ или „мед“.
Даниил 10:5-6 описва божествените същества по този начин:
5 Когато вдигнах очи, видях мъж, облечен в лен, с пояс от злато от Офир.
6 Тялото му блестеше като берил, от лицето му идваха ослепителни проблясъци като светкавици, очите му бяха като пламтящи факли, ръцете и краката му блестяха като полиран бронз, а гласът му бе като рева на огромно множество хора.
Английският език също има такава гъвкавост и значението на думите зависи от частите на речта и контекста.
Например думата running може да се използва по 3 начина:
1. Съществително: „Бягането е добра форма на физическа активност.“
2. Глагол: „Двигателят работи на дизел.“
3. Прилагателно: „Течащият грим е грозен.“
Думата на иврит nāḥāš означава змия [съществително], споделяне на божествено знание [глагол], и излъчващ светлина (луминесценция) [прилагателно].
И така, Битие 3:1 гласи: „Сияйният бе по-умен от всяко полско животно на полето, което Бог Йехова бе направил.”
Трябва да бъдем благоразположени към Ева. Често я смятат за наивна.
Като се има предвид нейния статут на направена по образа на Бог и член на неговото семейство, онова, което „Сияйният“ й казва, звучи логично.
Разбира се, Бог иска да бъдем като „богове“. Но това не извинява Ева или Адам. Тяхното неподчинение има последствия.
Следователно, трябва да се отбележи, че нито Адам, нито Ева са прокълнати, а само „Сияйният“ [Битие 3:14] и земята [Битие 3:17]:
14 Бог Йехова каза на Сияйния:
„Понеже си направил това, проклет да си ...
17 На мъжа Той каза: „Понеже си жена си и си ял от дървото, за което ти заповядах: ‘Не яж от него’, проклета да е земята (почвата) заради тебе; с мъка ще се изхранваш от нея до края на живота си.
Онова, което се случва с Адам и Ева, е нарушаване на определените им роли [Битие 3:17–19]:
17 На мъжа Той каза: „Понеже си жена си и си ял от дървото, за което ти заповядах: ‘Не яж от него’, проклета да е земята (почвата) заради тебе; с мъка ще се изхранваш от нея до края на живота си.
18 Тръни и бодили тя ще ти ражда и ще ядете растения от ливадите.
19 С пот на челото си ще ядеш хляба си, докато се върнеш в земята, от която си взет; понеже си направен от пръст и ще се върнеш в пръстта.“
Изгонването на хората от Едем превръща знаменитата мисия на хората да господстват на земята в обикновена робия [Битие 3:22–24]:
22 След Бог Йехова каза: „Ето човекът стана като един от Нас и познава доброто и злото.
За да не яде също от Дървото на живота и да живее вечно,
23 Той го изгони от Едемската градина и го изпрати да обработва земята, от която беше взет.
24 След като изгони човека, постави на изток от Едемската градина херувими с огнен въртящ се меч, за да пазят входа към Дървото на живота.
Знаем, че Бог ще предприеме стъпки, за да възстанови своето управление и че един конкретен потомък на Адам ще бъде от решаващо значение за царството Божие [Битие 3:15]:
15 Отсега нататък, ти и жената ще бъдете врагове, както и между твоето потомство и нейното потомство. То ще те поразява в главата, а ти ще го хапеш по петата.“
В тази светлина, човешкият копнеж за утопия е много интересен. Ние имаме вътрешно чувство, че е необходимо да възстановим нещо, което сме загубили, но Едем не може да се върне при чисто човешки условия.
Затова ще се появи потомък на Ева, който някой ден ще анулира щетите, причинени от Божествения бунтовник.
Това, че този потомък е от Ева, означава, че сметките ще бъдат уредени чрез нейната кръвна линия.
След грехопадението, единственият начин да се разшири работата на човешкия съвет-семейство на Бог е раждането.
Ева бе изкупена чрез раждане (1 Тимотей 2:15):
14 И не Адам беше измамен, а жената бе измамена и не се подчини.
15 Въпреки това тя ще бъде спасена чрез раждането на Детето, ...
Но забележете, че присъдата за Ева подчертава, че „Сияйният“ също ще има потомство!
Но останалата част от библейската история не се състои от хора, борещи се със змии. Библейската история всъщност описва продължаващ конфликт между последователи на Бог и последователи на „Сияйния“.
Сияйният бе прокълнат да „пълзи / се влачи“ по „корем“ и да „яде пръст“, очевидно метафорична препратка [змиите не ядат пръст].
Смисълът на проклятието е, че „Сияйният“ [който искаше да бъде „най-висш“] скоро ще бъде най-нисш, отхвърлен от Бога и Божествения съвет.
В подземния свят той е скрит от погледа и от живота в Божия свят. С други думи, неговият домейн е смъртта.
След грехопадението Божият план не е отменен.
Битие 3 ни казва защо умираме, защо се нуждаем от изкупление и спасение и защо не можем да се спасим.
Битие 3 също така ни казва, че Божият план е само забавен [не е провален] и че човешката история ще бъде едновременно трагична борба и чудотворна божествена сага.
Но положението ще се влоши, преди да се подобри.
« Последна редакция: Ноември 09, 2021, 04:30:14 am от Glasberg »