Apocryphal Academy

СЕКЦИЯ ФОРУМ => Всички теми => Темата е започната от: λ в Януари 07, 2019, 07:50:43 pm

Титла: Алтернативно строителство (технологии, материали и архитектура)
Публикувано от: λ в Януари 07, 2019, 07:50:43 pm
Преди да започнем да обсъждаме по-интересните неща, ще е добра идея добре да се запознаем с алтернативните строителни техники, материали и подходи, които са по-мейнстрийм и ни дават едно основно образование и представа от този вид занаяти.


За щастие, поне в това отношение на български имаме една чудесна книжка - благодарение на архитект Георги Ст. Георгиев - с която почти всички, които се интересуват от темата, сигурно са запознати. Надявам се, всички да благодарим на човека, че тази книжка се разпространява в интернет безплатно.

Строителство с естествени материали (https://mega.nz/#!dpdG2ApY!S56MS33iomTbTDis4HMuxB9DaEHAq0TXAEDO67W5FWM)

Четивото хем отлично обогатява общата култура, хем е добър практически наръчник за всякакви малки или пък по-големи проекти. Знанията от нея са ценна основа, чрез която можем да проумеем следващите материали, които предстои да разглеждаме тук.

Титла: Re: Алтернативно строителство (технологии, материали и архитектура)
Публикувано от: λ в Януари 08, 2019, 06:29:08 am
Всички тези видове строителство, на които арх. Г. Георгиев прави общ преглед, се характеризират с едно нещо - те са независими от индустрията. Няма индустрия в нито един от тези стилове и материали. И точно така е озаглавена книжката - ЕСТЕСТВЕНИ материали. Тоест строене без да се ползва индустрията.

Индустрията - това са всички технологични достижения на човека, които са впрегнати и вложени в битовото съществуване за осъществяване на човешките стремежи. Индустрията не е нещо лошо и не е нещо, което автоматично трябва да се избягва. Напратив - едно от уменията на човека е, че може да превърне всичко в индустрия! Индустрия на български се превежда като промишленост и като термин означава просто масово трудолюбие. Индустрията се основава на добродетелта на труда.

Проблемът в днешно време са посоката и стремежите. Както казва Михайло Пупин (https://en.wikipedia.org/wiki/Mihajlo_Pupin), един от най-известните изобретатели в историята (и съосновател на НАСА, между другото), "невежеството и предразсъдъците победиха в началото на 90те години, защото капитаните на индустрията обръщаха малко внимание на високо квалифицираните учени". Индустрията е бизнес, защото трудът е търговия. Човечеството все още се бори с това по пътя на развитието си - как да осъзнае истинските си нужди и приоритети, как човек да проумее какво е добро за човека (http://apocryphal-academy.com/index.php?topic=435.msg3645#msg3645), за да превърне екологията в индустрия, хигиената в индустрия, здравето в индустрия, добруването си в индустрия.

Всеки иска да печели. Бизнесът е нещо хубаво, парите също са нещо хубаво, защото парите значат труд, нищо повече и нищо по-малко.

Но обръщането на посоките не е лесна работа. Всички могат да печелят от здраве, екология, хигиена и добруване. Не е нужно първо да създаваме проблема - да произвеждаме болести и болни, замърсяване и разрушение, за да продаваме решението - здравеопазване, почистване и строителство. Самият факт, че в днешно време първо трябва да създадем нищетата, за да развиваме търговия и индустрия, говори, че се намираме в една изкуствена и контролирана среда.

Когато си бизнес, за който няма пазар, и първо трябва собственоръчно да създадеш собствения си пазар, за да можеш да упражняваш собствения си бизнес, това е достатъчно доказателство за тоталната липса на свобода. Както знаете, не веднъж повдигам въпроса, че всичко това е така, заради съществуването на правителства. (Джеръми Лок - "Краят на Злото" (http://apocryphal-academy.com/index.php?topic=133.0))

Там, където има правителство, държава и власт на човека над хората, Злото винаги ще е в основата на нещата, включително то ще бъде единствената посока, която капитаните на индустрията ще следват.



Така че, по замисъла си, книжката на арх. Г. Георгиев е един поглед и обзор на всички онези методи, материали и технологии, които можем да използваме, за да направим нещата много по-добри (http://apocryphal-academy.com/index.php?topic=435.msg3645#msg3645).
Титла: Re: Алтернативно строителство (технологии, материали и архитектура)
Публикувано от: λ в Януари 09, 2019, 07:39:16 pm
Та, би трябвало да е ясна мотивацията на тези начинания и изследвания. Достатъчно казахме вече за това.


Вече по същество, в книжката на Георгиев само замалко се споменава строителството с чували с пръст. Не е лесно всичко да се събере накуп и той се е справил много добре, а и действително, чувалите с пръст не е като да са 100% строителство с естествени материали. Това е голяма тема (всяко от изброените неща в книжката е голяма тема), която може дълго да се разглежда. Едни от най-известните книги за този вид строителство са:

Строене с чували с пръст - инструментите, трикове и техники (https://mega.nz/#!Egd0naAD!4XHRC1zL1CTKKHhdhMn2bvqlndhzgjlkYfY8y7PAx9U)

Основи на строителството с чували с пръст (https://mega.nz/#!FsUUWKqR!7vC6XoX2KgUF-kXbk9D9iTXUBq_w-567RNO0U0gUC7U)

Не са на български, но дори само преглеждането на картинките е достатъчно описателно.




Какви са предимствата, които аз виждам в тези постройки:



Много може да се говори по тази тема. Но аз по-скоро я споменавам просто като една практична прелюдия към действително най-съвършените постройки. Това, разбира се, са каменните постройки.

Масовият човек от векове е свикнал да се абстрахира от камъка като материал и от каменните постройки, защото възприема този тип строителство като някаква екзотика. Каменните градежи са характерни елементи за големите империи. За древността. За романтичните времена на царете, рицарите и героите. За постиженията на различните култове от античността, които впечатляват с внушителност и с изящество, вдъхновяват с представата за своето постижение и служат за паметници, които имат общо повече с наследството на човешките добродетели през времената, отколкото със... мизерните, жалки интереси и стремежи на дребната душица с някакво селско име, която никаква личност просто иска да си построи нещо хем практично, хем здраво.

Затова ние не сме свикнали да даваме по-висок приоритет на каменния материал и каменното строителство пред дървото и тухлата например. Само че, всички на ден днешен сме на мнение, че ако в един градеж някъде няма бетон, и ако поне някъде няма циментец, тоя градеж няма да мине в наследство на внуците.

Идеята на тази тема, която правя, е най-вече именно този въпрос - ненужното ограничаване в строителството и ненужното ни робуване на едни в действителност непълноценни, малоценни фактори, до които сме опрели поради липсата на знания или по-скоро, поради загубването на древните знания.

Титла: Re: Алтернативно строителство (технологии, материали и архитектура)
Публикувано от: λ в Януари 16, 2019, 11:51:32 pm
Говоря, разбира се, за начина, по който са строили най-най-древните общества в нашата история.

За начина, по който е построено всяко велико нещо на нашия свят.

Човечеството вече е около 7 милиарда, ако се вярва на масмедийната информация. Най-вероятно наистина никога не е било толкова многобройно. Всякога в миналото хората са битували под постоянния страх от гибелта, че общността им може да изчезне, защото действително миналото от древността до наши дни е белязано от възникващи и изчезващи държави и от образуващи се и изчезващи племена. Цивилизацията в миналото е била нещо доста преходно. Днес има цивилизация на местно, локално ниво, а утре се случва наводнение, случва се суша и глад, случва се епидемия и земетресение, в по-редки случаи изригва вулкан. А в най-честите случаи просто идва едно пълчище тогавашни талибани, разграбват всичко, избиват и поробват всички и от цивилизацията не остава следа, защото нашественикът не може нито да пише, нито да чете. Ако късметът за цивилизацията се усмихне, местната, локална цивилизация ще бъде пометена от съседна империя и ще бъде погълната и храносмелена от нея, но самата цивилизованост няма да изчезне, тя ще бъде усвоена в един по-голям конгломерат от различни по произход цивилизовани елементи.

Затова и империите са запомнени като велики неща, затова и общностите са се стремели да орбитират около тях - те са били стожери, които съхраняват постиженията на човечеството. Но дори и империите изчезват в историята. Може би не Китайската и не Римската, но например империята на инките, ацтеките, маите, толтеките (Южна Америка бие рекордите по изчезнали и затрили се империи), множество индийски империи, Египет, Шумер и Акад... Така че империите не са били достатъчна застрохавка за цивилизацията.
Човечеството съвсем нормално е възприемало идеята, че, ако човек иска да надскочи Времената, постиженията му да се запазят, той е трябвало да построи Вавилонска кула - хората са чувствали по онова време, че цивилизацията е нещо толкова преходно и толкова застрашено, че сякаш сами Бог мрази опитите на хората да обезсмъртят постиженията си, веднъж отнемайки от досега им Дървото на живота и после още веднъж осуетявайки строежа на Вавилонската кула.

Но хората не са се отказали и са продължили да чувстват, че трябва да правят велики неща - велики градежи - като мост към най-далечното бъдеще. Замислете се, че днес ние считаме пирамидите на Египет и пирамидите на Южна Америка като мост към миналото. Но, хората, които са ги строили не са ги строи с мисълта, че са мост към миналото. За тях, тези градежи са били мост към бъдещето - те са вярвали, че чрез тези велики структури ще могат да пренесат себе си в бъдещето. ОТВЪД отчаянието на този свят. Чувствали са, че взимат нещата в свои ръце, че с труда си и библейската скръб, с която са прокълнати, ще успеят да победят трагедията на живота.

В днешно време, ние сме склонни да мислим, че репродуктивната способност на човека е нещото, което го обезсмъртява. Но дали? Децата обезсмъртяват човешкото същестуване, но поколенията не гарантират нито благородството, нито достойнството, нито висотата на човешкия дух. По никой начин поколенията не могат завинаги да спечелят вечна памет за човешките постижения. Човек почти няма контрол върху това дали неговото поколение ще бъде велико духом или нищо духом. Нима на този свят има поколения, които са по-стари от пирамидите? Нима има на света човек, който може да проследи родословието си до някой, който е градил пирамидите? Не децата и не човешките поколения са нещото, което опазва човешките постижения, за да могат бъдещите хора да се учат от тях и да повдигат духа си от нищетата - човешките постижения сами опазват себе си, заради духовитостта на своя замисъл.

Ние вече не строим велики неща. Основно защото вече не се страхуваме за изчезването на цивилизацията си. Веднъж щом цивилизацията стане глобална, когато всички хора по земята общуват безпрепятствено един с друг, нейното унищожение е почти невъзможно. Трябва да се случат изключителни обстоятелства (изключителни в космически план (http://apocryphal-academy.com/index.php?topic=418.msg3552#msg3552)), за да изчезне цяла една глобална цивилизация.

Но в най-дълбоката древност, когато този свят все още е бил сравнително празен от хора, древните са се опитвали да станат част от света, като се разпишат върху него. Затова са се вдъхновявали от планините. Каква по-добра и по-достоверна интеграция на човешкия дух в безсмъртния дух на света от това, да направиш своя собствена планина, редом до планините на земята?
Всички велики паметници, които обезсмъртяват постиженията на дадена цивилизация, подражават на планините. Всички пирамиди представляват стилизация на планина, както и всички индийски, китайски и прочие храмове на човешкия дух. Или сами по себе си се опитват да бъдат планини, или са вградени и издълбани в планини, като печатно свидетелство, че човешкият дух заслужава същата непреходност, заради достойнствата си.

И действително... тези паметници СА планини. Всеки най-древен мегалитен паметник Е планина - част от планината, която древните са взели и променили по форма. Те са взели материала на планината, и с този материал, който са считали за "духовен материал", са осъществили една човешка форма, направена от хора форма, носеща своето послание за човешките възможности.



На ден днешен вече ЗНАЕМ, че всички тези неща са били направени от хора. Тоест от хората, с които нямаме нищо общо, освен духа, който носим и ние.

Днес този свещен за древните процес е изучен и е наречен геополимеризация (http://apocryphal-academy.com/index.php?topic=438.0).

Титла: Re: Алтернативно строителство (технологии, материали и архитектура)
Публикувано от: λ в Януари 17, 2019, 12:56:52 am
Геополимеризацията представлява, чисто и просто, да се вземе скален материал, да се разтвори до консистенцията на каша, след което да се отлее във форма, какот се отлива цимент.

Само че има една основна разлика между скалния геополимер и Портланд цимента.
(За първи път циментът е патентован от агличанина Джоузеф Аспдин, а името "портландцимент" се дължи на неговия сив цвят, който силно наподобявал цвета на скалите край британския град Портланд. - https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A6%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82 (https://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A6%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D1%82))


Разликата между цимента на древните и изобретението на Аспдин е, че телата, направени с прахта на Аспдин, с времето деградират, ерозират и се разпадат отново до консистенцията на пясъка и прахта, от който са били направени.

За разлика от това, циментът на древните е бил скала. И след като изкуственото тяло бъде оформено, колкото повече време минава, формата толкова повече се превръща отново в скала.

За тях, тези паметници са изглеждали доста "циментово". Но за нас - 4000 години по-късно - те изглеждат скално, защото вече са скали отново.

Като мостове към бъдещето, реализацията на тези велики градежи е била именно в бъдещето. Те не са изглеждали толкова велики в древността, колкото велики изглеждат днес, хиляди години по-късно, защото ИМЕННО ДНЕС тези паметници постигат непреходния дух, с който са били изковани - духа на вечните скали на планината. Тези паметници са били поводи за празненства в древността, защото чрез тези празненства и ритуалности около тях човечеството на древността ги е изпращало на дългото им пътешествие през времето. А днес, когато тези мостове през времето достигат дестинацията си, те вече не са обекти на празненства, а обекти на съзерцание.

В контраст - всичко, направено от прахта на Аспдин, ще стане на прах отново много преди да минат 4000 години.




Методът е прост, но алхимията е била забравена.




Представете си, например, че по ултразвуков метод (използвайки някакъв вариант на ултразвуково устройство, като къртача на НАСА), например вибрираща, тежка, метална маса, например бутало, седи върху дребна чакъл от някаква скала. Сравнително бързо ще се произведе фина прах.

Например, нека си представим, че от някоя строителна борса купуваме прола хубав, фасаден гранит. Чрез споменатите ултразвикови методи можем да го направим на прах.

Чрез една от рецептите за растителни разтворители, които ще разгледаме в МАТЕРИАЛИ: Геополимери (http://apocryphal-academy.com/index.php?topic=438.0), правим геополимерна каша от този материал.

След това взимаме, например, реплика на някаква известна дърворезба, да кажем. Трябва просто да направим хубав калъп, за да отлеем същото произведение, реализирано от материала на този красив, фасаден гранит.

Да си представим, например, че вграждаме всякакви видове електроника в много грациозни скални отливки на красиви камъни.

Може би някой би искал да има в хола си цяло бюро, направено изключително от полиран кварцов диорит, включително чекмеджетата и всичко по него? Не е нужно човек да е супер нарко-бос, за да се сдобие с това. Нужните знания са направата му са много малко като обем и много прости в действителност.

Може би пък искате да си построите дом по този начин? Това определено би било най-умното приложение на тези знаниня. Има и хора, които вече ги прилагат с такива цели и ще разгледаме какво правят аматьорите и изследователите по света.



(https://hiddenincatours.com/wp-content/uploads/2016/05/IMG_0990.jpg) (https://hiddenincatours.com/wp-content/uploads/2016/05/IMG_1307.jpg)

На тези две снимки се наблюдава преломната граница между древните и наследилите ги общества. Вляво, новите общества са запазили знанието за геополимеризацията с естествени материали, но са подхождали по различен архитектурен начин, строейки върху основите на древните. На дясната снимка, по-новите общества са загубили знанието на древните и са надграждали върху наследените основи както средствата са им позволявали.