Apocryphal Academy

Автор Тема: Митове и легенди за Сътворението на Света и човека. Световна Митология 2  (Прочетена 3824 пъти)

0 Потребители и 1 Гост преглежда(т) тази тема.

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил
Fear gorta

В Ирландската митология, fear gorta (Ирландски: Мъж на глада / Мъж на недостига; познат също като fear gortach) е призрак на глада, наподобяващ човек като скелет.




Gancanagh

Gancanagh (/ɡænˈkænə/) (от Ирландското gean cánach, което означава ('любовен бъбривец') ('love talker'))[1] е мъжка фея в Ирландската митология, известен прелъстител на човешки жени.

« Последна редакция: Декември 24, 2019, 01:27:52 am от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил

Oilliphéist





Oilliphéist (от Ирландското oll, което означава 'голям', и péist, което означава 'червей, приказен звяр, чудовище, влечуго') е подобно на дракон чудовище в Ирландската митология. Шотландско-гелската/-гойделската форма е Uilepheist.


« Последна редакция: Декември 24, 2019, 01:28:09 am от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил


Tír na nÓg: Отвъдният свят в Ирландската митология


В Ирландската митология Tír na nÓg ([tʲiːɾʲ n̪ˠə ˈn̪ˠoːɡ]; Земята на младите (Land of the Young)) или Tír na hÓige (Земята на младостта) (Land of Youth) е едно от имената на Келтския отвъден свят, или може би на част от него. Tír na nÓg е най-добре известен от приказката за Oisín and Niamh.[1]

Други Староирландски наименования на Отвъдния свят са Tír Tairngire (Земя на обещанието / Обещана земя (Land of Promise/Promised Land)),[2][3] Tír fo Thuinn (Земя под вълната (Land under the Wave)),[2] Mag Mell (Поле на наслада/Възхитително поле (Plain of Delight/Delightful Plain)),[2] Ildathach (Многоцветно място(Multicoloured Place)),[4] и Emain Ablach (Островът на ябълковите дървета (the Isle of Apple Trees)). Сходни митове в северните келтски култури включват тези за Annwn, Fairyland, Авалон и Hy Brasil.








ОПИСАНИЕ, КОНЦЕПЦИЯ И СИМВОЛИЗЪМ

Tír na nÓg e изобразен като островен рай и свръхестествено царство на вечра бладост, красота, здраве, изобилие и радост.[2][5] Жителите му са Туата Де Данан или воините Туата Де, боговете на предхристиянска Ирландия, които се занимават с поезия, музика, забавления и участват в пиршеството на Goibniu, което осигурява безсмъртие.[2][6][7]

В Староирландската литература Echtra (приключение) and Immram (пътешествие), различни Ирландски митични герои посещават Tír na nÓg след дълго пътешествие или покана от страна на някой от жителите му. До Tír na nÓg се стига, като се минава през погребалните могили или пещери, пътешествие сред мъгла, под вода или тридневно плаване в морето на омагьосана лодка или коня на Manannán.[2]

Приказките за смъртни, които посещават Отвъдния свят, се наричат echtrai (приключения) и baili (видения, екстаз).[8] Пътят през морето се нарича Mag Mell (Поле от мед / Пътека от мед).

Богът, който управлява, е първият прародител на човешката раса и Бог на мъртвите, като в приказките почти винаги се нарича Manannán mac Lir.[9] Manannán всъщност е описан като воит и понякога е придружен от златокоса си съпруга или дъщеря, която носи златен шлем.

Tír na nÓg е красиво място (дива гора или ливада с цветя), но обикновено е опасно и враждебно за човешки посетители (такива като Ossian, Diarmuid, Fianna, кралят на Гърция), които остават на острова за период от време, който обикновено е кратен на 3 (3 дни или 3 години). Жените в Tír na nÓg са изключително красиви и понякога напускат острова, за да посетят смъртни мъже, или пък са принудени да напуснат, за да изпълнят заръките на Manannán.

На Tír na nÓg има кладенец или извор със сьомга, в близост до огромно дърво или дъбрава от 9 лески. Обикновено, в центъра на острова има огромно дърво, а за птиците, пеещи омайни песни в клоните му, в Echtrai се твърди, че са душите на мъртвите. Близо до кладенеца / извора има окачен рог за пиене или омагьосана чаша, заедно със сребърна клонка със златни ябълки. На Tír na nÓg има градове и крепости от благородни метали, с покриви от пера.



« Последна редакция: Декември 24, 2019, 01:28:35 am от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил

В ЛИТЕРАТУРАТА


Oisín и Niamh

В приказката, Oisín (герой на хората) и Niamh (жена от Отвъдния свят) се влюбват. Тя го води в Tír na nÓg на вълшебен кон, който може да пътува над водата. След като остава каквото изглежда 3 години там, Oisín става носталгичен и иска да се върне в Ирландия. Niamh неохотно му позволява да се върне на вълшебния кон, но го предупреждава да не докосва земята. При завръщането си, той установява, че в Ирландия са минали 300 години. Oisín пада от коня и моментално остарява, тъй като годините го догонват, и умира от старост.[4]

Историята на Ойсин и Ниам поразително прилича на много други приказки, вкл. японската приказка за Urashima Tarō.[10]

Друга версия на приказката се отнася за крал Herla, легендарен крал на древните Брити, който посещава Отвъдния свят и се връща около 200 години по-късно, след като земите са заселени от Англо-саксонците. "Светите седем отроци Ефески", група християнски младежи, скрили се в пещера извън град Ефес през 250 г., се събуждат 180 години по-късно, по времето на управлението на Теодосий II.

« Последна редакция: Декември 19, 2019, 04:54:57 pm от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил


Ойсин в Tír na nÓg


В Tír na nÓg има крал, който управлява дълги години. Традиционно, в Tír na nÓg, на всеки 7 години, шампиони се състезават с краля, за да поемат управлението. Те тичат нагоре по хълм към трона и първият, който седне на трона, става крал, докато друг шампион не го замести.

Кралят започва да се страхува, че някой друг ще го замести на трона и посещава един Друид, за да попита за съдбата си на монарх. Друидът му казва, че той винаги ще бъде крал, освен ако зет му не се състезава с него. Тъй като дъщерята на краля все още не бива омъжена, той решава да използва магията на Друида, за да превърне главата на дъщеря си в глава на прасе. Тогава Друидът уведомява дъщерята на краля, че тя ще получи обратно собствената си глава, ако се омъжи на син на Finn MacCumhail.


Кралската дъщеря намира един от синовете, Ойсин, и му съобщава, какво е научила от Друида. Те се женят и тя възвръща предишния си образ. След това те се връщат в Tír na nÓg и Ойсин се включва в предизвикателството за трона. Той печели трона и повече никой не се осмелява да се състезава отново с него.[11]

Прасетата са обичайен символ в Ирландската митология. Твърди се, че носят късмет.[12]

« Последна редакция: Декември 19, 2019, 04:56:32 pm от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил


Приключенията на Кормак в Обещаната земя







Побелял воин посещава крал Кормак мак Арт, носейки сребърна клонка с 3 златки ябълки, която издава успокояваща музика. Воинът, по-късно разкрит като Manannán mac Lir, носи обшита с лилаво мантия, риза на златни райета и бели бронзови обувки, или сандали. На въпроса на Кормак, откъде идва, Мананнан отговаря, че идва от земя, в която няма възраст, разруха и упадък, фалш, тъга, мрак, омраза, завист или надменност. Кормак го моли да сключат съюз и, когато Мананнан се съгласява, поисква клонката, която Мананнан му дава в замяна на три услуги. Услугите, по-късно се оказва, са дъщерята на Кормак, синът му и съпругата му.

След като му отнемат съпругата, Кормак проследява похитителя й, и е магически транспортиран в земя, потънала в гъста мъгла. Земята е описана като огромна равнина с две крепости. Първата крепост има бронзова стена и бяла сребриста къща, с крила на бяла птица на покрива; там има конници и мъж, постоянно горящ огън от дъбова дървесина. Другата крепост, обградена с бронзова стена, се състои от четири сръбърни къщи с крила на бяла птица. Той влиза в крепостта и вижда дворец от бронзови греди и сребърен плет. В крепостта има блестящ извор с пет потока, излизащи от него; около извора девет лилави лески на Buan (Богиня в Ълстър).[13]

Лешниците от леските падат в извора, където пет сьомги ги изяждат и пускат шлюпките в петте потока на извора. Живеещите в двореца пият вода от извора, а звукът на изливащата се изобилно вода е по-мелодичен от всяка позната на човека музика.








« Последна редакция: Декември 24, 2019, 01:29:39 am от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил


Когато Кормак влиза в двореца, той среща Воина, откраднал съпругата му, и красива жена с жълти коси, носеща златен шлем, чиито крака се мият и затоплят, само когато никой друг не присъства. Този път, Воинът е описан като мъж с красива структура и чудесно лице. Готвач влиза в двореца с дънер, брадва и прасе, и започва да приготвя ястие в казан. Мананнан казва на готвача да обърне прасето, но готвачът отговаря, че прасето няма да се сготви, докато не бъдат изречени четири истини.

Готвачът разказва най-напред своята история, споделяйки, че веднъж е откраднал добитък от човек и когато човекът го е помолил да му го върне, той го направил в замяна на прасето, брадвата и дървото, които сега носи; оттогава той готви същото прасе.

Тогава Воинът разказва история за жътва на пшеница, като посочва, че когато хората от неговата земя са пожелали да орат, засаждат и прибират житото, всяка стъпка е била завършена, веднага щом я пожелаят, и че оттогава ядат от тази същата реколта.

След това жената в златния шлем разказва своята история, твърдейки, че има седем крави и седем овце и че млякото и вълната, които те произвеждат, са достатъчни за всички хора в Страната на обещанието.

Тогава Кормак е помолен да разкаже своята истина, така че той споделя историята със сребърната клонка. Това е четвъртата истина, и прасето е готово. Кормак получава порция от него.

Кормак казва, че не може да се храни без присъствието на 50 мъже, така че Воинът изпява песен, която приспива Кормак, и когато се събужда, той вижда 50 воини, заедно със своите дъщеря, син и съпруга. Тогава Воинът изважда златна чаша със сложна и необичайна изработка и казва на Кормак, че ако бъдат изречени три лъжи, чашата ще се разпадне на три части, а ако бъдат изречени три истини, чашата ще стане отново цяла.

Тогава Воинът казва на Кормак, че истинското му име е Мананнан, син на Лир, и че единствената му цел е била да го заведе в Страната на обещанието, но че след смъртта на Кормак всичко, което той е върнал на Кормак (сина му, дъщеря му, съпругата му и чашата) ще бъдат върнати в Страната на обещанието.

След това Мананнан му обяснява, че конниците в първата крепост са "мъжете на изкуството" в Ирландия, които събират добитък и богатство, които се превръщат в нищо. Човекът, който събира и изгаря дъбовата дървесина, е млад лорд, който плаща за всичко, което консумира. Изворът е Изворът на познанието, а петте потока са сетивата, чрез които се добива знание, и че никой не притежава знание, ако не пие от извора или неговите потоци. И накрая, „мъжете на изкуството“ на Ирландия са хората, които Кормак вижда как пият от Извора на познанието.[14]


« Последна редакция: Декември 19, 2019, 04:48:08 pm от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил

Преследването на Gilla Decair и неговия кон


В историята за Gilla Decair и неговия кон, Manannán е наречен Гилла[15], а Fianna (полу-независими воини в Ирландската митология) преследват Гилла, т.е. Мананнан, в морето, за да върнат 50 от своите хора, закарани на острова на Гилла на гърба на гигантски кон. Finn води Fianna в Ben-Edair, където Туата Де Данан полагат тържествена клетва пред Децата на Гаел (children of the Gael / Goídel Glas) (Гелите/Гойделите), че в случай, че някога се налага да напуснат Ирландия, ще им бъдат осигурени кораби.

Там те се натъкват на двама героични братя, които предлагат на Финн да му служат в продължение на 1 година и да построят флотилия от кораби за транспортирането на Fianna по море. Финн и останалите Fianna плават в продължение на 3 дни, преди да забележат остров с отвесен скален склон (клиф) и цилиндрична скала, кацнала върху него. Тогава Дермот (Dermot) бива избран да изкачи клифа (по-хлъзгав от змиорка) заради малодушието му и заради това, че е отгледан на Острова на Обещанието (Isle of Promise) от Мананнан и обучаван от сина на Dagda, Angus Og. Смутен от отвратителните думи на Fergus Truelips, Дермот грабва двете тояги на Мананнан и скача на клифа.

Веднъж попаднал на острова, Дермот се натъква на обширна гъста гора, където е заобиколен от мелодичния звук на потоци, вятър, птици и пчели. Всред гората, той пресича поле и забелязва огромно дърво с преплитащи се клони. До дървото има каменен кладенец, върху който има остър рог за пиене. Водата е чиста, така че Дермот се навежда да пие от нея, и в главата му влиза мисълта, че никой не бива да пие от извора, когато чува силен буботещ шум. Когато Дермот вдига поглед, вижда магьосник, който порицава Дермот, че се скита из гората му и пие от чистата му вода. Двамата мъже стигат до удари и се бият до здрач, когато магьосникът се гмурва в кладенеца.

Дермот убива и изяжда елен същата вечер, а когато се събужда на следващата сутрин, Дермот заварва магьосника да го чака; той упреква Дермот, че яде елена, и тогава се случва същото като предния ден (битка до здрач, когато магьосникът изчезва в кладенеца). На третия ден, Дермот се хваща за магьосника, когато той скача в кладенеца, и се озовава от другата страна.

« Последна редакция: Декември 19, 2019, 05:55:27 pm от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил

Дермот се озовава в красива и цветна равнина срещу царствен град. Той преследва магьосника през множество хора, докато не преминава през градската порта, където портите се затварят след него и той бива нападнат от хората в града. Той се бори ожесточено, докато нападателите му избягат, оставяйки Дермот пребит в локва от собствената си кръв. След това един стажен магьосник се приближава към Дермот и го рита отстрани. Плещестият магьосник казва на Дермот, че е на опасно място, но ще го заведе на друго място, където ще спи много по-добре. Магьосникът взема Дермот на дълго пътуване до друга крепост, където Дермот е посрещнат от 150 мъже и техните дами, както и дамата на крепостта, и всички го поздравяват по име. В крепостта на магьосника, Дермот е поставен в лазарет и напълно излекуван с билкови мехлеми. Веднъж излекуван, той се включва с компанията в пиршества, пиене и интелигентни забавления всяка вечер. След три нощи Дермот пита домакина си в каква земя е той и кой я управлява. Снажният магьосник казва на Дермот, че е в Tir fo thuinn и че човекът, с когото се е бил, е Магьосникът на Кладенеца, който е кралят на земята, и с когото той самият, Магьосник от Рицарството, има кръвна вражда.
« Последна редакция: Декември 19, 2019, 06:00:02 pm от Glasberg »

Glasberg

  • High Priority Members Plus
  • Jr. Member
  • ****
  • Karma: +0/-0
    • Профил

Омръзнало им да чакат Дермот, Финн и Фиана изкачват скалата и в същата равнина се натъкват на конник, който целува Финн три пъти и моли мъжете да го последват до неговата крепост. Там Фиана заварват армия и добре въоръжена централна кула, и пируват в продължение на три нощи. След три дни Финн пита за земята и нейния владетел и получава отговор, че е в земята на Sorcha и че неговият домакин е кралят на тази земя. Тогава жена пратеник идва при краля на Sorcha и му казва, че островът му е нападнат от гърците. След това Фиана и кралят на Сорча излизат, за да срещнат гърците, и ги избиват в голяма касапница.

Кралят на Гърция има красива дъщеря, която се промъква тайно, за да бъде с Финн. Това разстройва гръцкия крал повече от загубата на хората му и той заявява, че който може да я спаси, ще получи ценна награда. Капитан от гостите му обяснява, че има вълшебна клонка, която изпълнява красива музика, когато бъде размахана, и която ще приспи хората, и обещава да спаси дъщерята на краля. Той изпълнява това, а гърците се връщат в Атина.

Компанията се разделя и някои отиват в Гърция, за да избавят дъщерята на краля, а други срещат краля на Острова, Магьосника на Кладенеца, чието име е разкрито като Abartach син на Allchad (Abartach son of Allchad). Изправен срещу Fianna, Abartach пита Finn какво му дължи, при което Finn иска двубой. Abartach посочва, че не е заинтересован от битка с Finn, и поисква онова, което Fianna биха пожелали. Conán заявява, че иска 14 жени и собствената съпруга на Abartach да яздят коня му на връщане към Ирландия. Abartach се съгласява с това. Fianna се връщат в Ирландия и се наслаждават на сватбен пир. [16]
« Последна редакция: Декември 19, 2019, 06:04:27 pm от Glasberg »

Тагове към темата: