Предпочитам да разгледаме нещата от позиция на Инана, тъй като тя е може би най-важното божество за човешката култура (наред с други разбира се).
Мисля че е трудно на български да се намери труд, посветен изключително на шумерската митология. Лесно се откриват сайтове за митология като цяло и най-лесно се попада най-вече на шумерския мит за Сътворението. Сигурен съм, че сигурно има такива книги или томове. Трябва да има.
Но нещо, което съм убеден, че не е направено... е един прост превод на английската уикипедия по тези въпроси. Затова мисля поне като начало да преведа на наш език страниците от уикипедията, но вместо да ги дарявам за българската уикипедия, да са тук в нашия форум.
Както ще видите, Инана е прелюбопитен образ от най-дълбоката древност, който достатъчно интригува и без да е конкретно извънземно същество.
Инана / ИщарБогиня Ищар върху имперски акадски печат от 2350 - 2150г пр. Хр. Екипирана е с оръжия на гърба си, носи рогат шлем и стъпква лъв.
Инана е древна месопотамска богиня на любовта, красотата, секса, желанието и плодовитостта... и на справедливостта, войната и политическата власт. Първоначално тя е била почитана в Шумер и по-късно е била почитана в Акад, Вавилон и Асирия под името Ищар. Била е наричана "Царица на Рая" или "Царица на Небесата" и е богинята-патрон на храма Еана в града Юрук (Урук), който е бил нейният основен култов център. Свързвала се е с планетата Венера и най-отявлените й символи са били лъвът и осмовърхата звезда.
Мъжът й бил бог Думузид (по-късно наричан Тамуз), а нейният "сукал" (sukkal), което означава личен прислужник, е била богинята Нишубур (по-късно възприемана за мъжко божество на име Папсукал).
Част от предната част на храма на Инана от Юрук
Е-ана (небесна къща) е бил древен шумерски храм в град Юрук. Считал се е за "жилището на Инана" и на Ану, споменат е няколко пъти в епиката на Гулгамеш и на други места.
Това, което прави впечатление, е че Инана е богиня едновременно на любовта и на войната. Едновременно на секса и на политическата власт. Това е психологическа истина още от най-древно време, както се вижда - всеки знае, че централната същност на секса е властта, и винаги е била властта. Същото е и с по-възвишените форми, защото любовта и любовната страст винаги целят политическа власт, било то над отделен човек или народ.
Мнозинството от комерс-езотеристите са подучени, че любовта освобождава, но това не е
точно така - любовта се нарича "сладките окови" и винаги се е наричала така във философията. Изразява се идеята да получиш повече свобода чрез средството на социалната обвързаност.
Ницше казва, "Любовта към едно нещо е варварство: защото тя е за сметка на всичко останало. Дори и любовта към бога." И затова единствено любовта към Бога, с други думи любовта към свободата, освобождава. А не любовта към разните му неща и разните му хора.
Важно е да го подчертаем, защото, както ще видим, точно тази идея олицетворява божеството на Инана, но за това по-късно...
Забележете какво внимание е получавал храма на Инана в Юрук. Тоест, храмът получава дори повече внимание от града, в който се намира. Както някои от вас сигурно вече знаят, същото нещо е впечатлявало елините от античността, когато са посещавали Египет. Предшествениците на гърците нарекли цялата държава Египет на името на един единствен храм - храмът на египетския бог Пта в град Мемфис (тогава столица на Египет). Името на държавата е било Кем, но гърците, заради силните си впечатления, игнорирали името на държавата и я наричали по името на храма на Пта.
По същия начин храмът Еана вероятно е имал по-голяма важност от самия град Юрук.
Нека разгледаме Урук преди да продължим...
Урук / ЮрукЕкспанзията на Юрук и колониалните му аванпости, 3600 - 3200г пр. Хр.
Юрук (на шумерски - Унуг, на акадски - Урук, на арабски - Уарка или Аурук, на арамейски и еврейски - Ерек, на гръцки - Орксон, романизирано Оркс, Орек или Оругея), е бил древен шумерски град (по късно и на Вавилон), намиращ се... там на картата, на Ефрат... на 30 км от съвременен Самават в Ирак.
Юрук играел важна роля в ранната урбанизация на Шумер в средата на 4-то хилядолетие пр. Хр. В апогея си, приблизително през 2900г пр. Хр., Юрук вероятно е имал население 50 000 - 80 000 жители, живеещи на 6 кв.км. оградени от стена.
С това Юрук е бил най-големият град в света по онова време. Легендарният Гилгамеш, според съхранената хронология на шумерските царе, управлявал Юрук през 27ми век пр. Хр.
Градът губи основната си важност около 2000г пр. Хр. поради борбата между Вавилония срещу Елам, но остава населен дори до 224г, а е напълно изоставен чак преди ислямските завоевания през 633-638г.
При първите разкопки през 1849г градът е единтифициран като "Ерек", познат като "вторият град на Нимрод".
Арабското име на Вавилония, което в крайна сметка се превръща в име на съвременен Ирак, ал-Ирак, се смята че е произлязло от името Урук, през арамейското Ерек и евентуално през персийското Ерак. В шумерския език думата "уру" може да означава "градче, град, село, област".
Плочка от Юрук, с датиран произход Юрук III (около 3200 - 3000г пр. Хр.), на която са записани дажби бира от складовете на някаква институция. Британски музей.
Цилиндричен печат от Юрукския период и отпечатъка му, около 3100г пр. Хр. Лувъра.
Сцена на почит към Инана, изображението е част от юрукска ваза, около 3200 - 3000г пр. Хр., намерена в Юрук. Това е един от най-ранните оцелели екземпляри на разказвателно релефно писмо.
Цялата ваза. Национален музей на Ирак.
Едно особено интересно изображение. Според оригиналното описание в уикипедия, това е печат на чудовищни лъвове и орли с лъвски глави. Месопотамия, Юрукски период (4100 - 3000г пр.Хр.). Лувъра.
Естествено, това аз не бих го нарекъл "чудовищни лъвове", защото ние тук имаме информация за съществуването на динозаври в ранната и дори късната човешка история, също и в съвременната -
Старата Земя - Защо НЕ! - това е чудесно допълнение към многото древни изображения на живи динозаври.
За Урук, разбира се, има още много да се каже, но ще го споменаваме в крачка.
Инана е била почитана в Шумер поне още от Юрукския период (от около 4000 до около 3100г пр.Хр.), но тя е имала и малък култ поне допреди владичеството на Саргон от Акад.
През след-Саргонните ери, тя се превръща в едно от най-широко почитаните божества в шумерския пантеон и е имала храмове навсякъде из Месопотамия.
Култът към Инана-Ищар, който може да е бил свързан с разнообразие от сексуални ритуали, бил продължен от източните семитски народи, които наследили шумерите в същия регион. Тя била особено обичана от асирийците, които я издигнали до позицията на най-висше божество в пантеона си, с ранг дори по-висок от националния им бог Ашур.
Инана-Ищар се споменава в Библията, тъй като оказва много силно влияние върху финикийската богиня Асторет, която пък по-късно повлиява развитието на гръцката богиня Афродита. Култът към Инана продължава да процъфтява и по-нататък, а постепеният му упадък започва някъде между 200 и 700г след възникването на християнството, въпреки че
култът й оцелява в части от Горна Месопотамия чак до 18-ти век.Инана се появява в най-много митове от кое да е друго шумерско божество. Много от митовете за нея се отнасят до превземането на сферите на влияние на другите божества. Вярва се, че Инана е откраднала всички положителни и отрицателни аспекти на цивилизацията, задигайки ги от Енки - богът на мъдростта. Вярва се също така, че е превзела и храма Еана, завземайки го от Ан - богът на небето.
Заедно с нейния брат-близнак Уту (по-късно познат като Шамаш) Инана налагала божествената справедливост; тя унищожила връх Ебих заради това, че се опълчил срещу авторитета й, отприщила яростта си върху градинаря Шукалетуда, след като я изнасилил в съня й, и издирила бандитката Билулу и я убила като божествено възмездие заради това, че тя била убила Думузид (единственият официален съпруг на Инана).
В стандартната Акадска версия на епиката на Гилгамеш, Ищар иска от Гилгамеш да стане нейн любовник. Когато той отказва, тя праща Небесният Бик, което довежда до смъртта на Енкиду, след което Гилгамеш, повлиян от това, се отправя в търсене на безсмъртието.
Най-известният мит на Инана-Ищар е историята за нейното спускане и връщане от Кур - древният шумерски Подземен свят - в този мит тя прави опит да завладее селението на по-старата си сестра Ерешкигал, царицата на Подземния свят, но вместо това, заради надменността си е осъдена от Седемте съдии на Подземния свят (Анунаки) и е умъртвена. Три дни по-късно, Ниншубур се моли на всичките богове да върнат Инана обратно, но всички отказват освен Енки, който праща две безполови същества да спасят Инана. Те ескортират Инана навън от Подземния свят, но гала (подземни демони), пазителите на Подземния свят, които довличат мъжа й Думузид в Подземния свят като нейн заместител. В крайна сметка на Думузид се разрешава да се върне в небесата през половината година, докато сестра му Гещинана остава в Подземния свят вместо него, което поражда смяната на сезоните.
Тези два мита за Инана наистина са най-интересните от всички и тях ще разгледаме подробно - как богинята на най-големия град в древния свят се спуска до света на мъртвите и как най-прославения цар на Юрук отхвърля волята й.